DWIE WIEŻE / TWO TOWERS (2007)

Pytamy. Czy świat artystów i świat kuratorów to dwie odrębne planety czy układy, które jednak się przenikają? Czy jesteśmy na siebie skazani czy nie możemy bez siebie żyć? Czy CSW to nieprzenikniona twierdza, siedziba spiskowców czy kłujący w oczy i budzący demony punkt na mapie sztuki współczesnej? Czy można dotrzeć do redakcji Obiegu i poznać reguły ustanawiające obieg sztuki czy "mamy ich w dupie" i "robimy swoje"? Kto nienawidzi Zamku? A kto się podlizuje? Ilu artystów czuje się odrzuconych i niespełnionych, bo nigdy nie trafiło do sal Zamku Ujazdowskiego? Kto uważa, że powinny się w nim mieścić zbiory sztuki zdobniczej, a obecna działalność to pomyłka i uzurpacja? Jakie jeszcze stereotypy na temat Zamku krążą w umysłach artystów? Dlaczego kuratorzy olewają i nie odpowiadają na maile? Czy komunikacja jest w ogóle możliwa?

Proponujemy. Obiekt czasowy na terenie wokół CSW, na osi wieży zamkowej (mieszczącej redakcję Obiegu), w przestrzeni otoczonej drzewami obok parkingu, stalowa konstrukcja na planie ośmioboku (o proporcjach identycznych jak wieża redakcji, równa wysokości modułu jednego piętra), schody prowadzące na ogrodzoną platformę z ławkami, w centrum luneta wycelowana w okno wieży redakcji, system luster zamocowany w oknie i w pomieszczeniu redakcji. Taras widokowy, miejsce wyciszenia oraz konfrontacji, nie tylko dla sfrustrowanych artystów, ale także dla zwykłych ludzi. Opcja dla wszystkich zwiedzających: obserwacja życia w redakcji i wokół Zamku, opcja dodatkowa dla artystów chcących skonfrontować się z kuratorami: zaproszenie na serię spotkań i dyskusji dotyczących relacji artysta-kurator w naszej rzeczywistości.

Luźne skojarzenia: świadomość relacji artysta-kurator, odwrócenie roli myśliwy/zwierzyna, ambona, polowanie, taras widokowy, lornetka, teleskop, astronomia, gwiazdy, zamknięta przestrzeń (kuratorzy) vs. otwarta przestrzeń (artyści), wolność, natura, obserwacja, voyeryzm, obserwowany = obserwujący? zaspokojenie ciekawości, chłopak pod oknem dziewczyny, natarcie, oblężenie zamku, wieża oblężnicza, najazd, wieża magika, czarodzieje wpływający na bieg rzeczy, miejsce mocy.

Pytamy. Czy obiekt i zainicjowana konfrontacja pomoże w odmitologizowaniu pozycji kuratorów i instytucji, jaką jest CSW? Czy uczestnicy projektu mają szansę na dotarcie do siebie nawzajem, jeśli stworzy im się sprzyjające okoliczności? Czy badana przez nas relacja jest jedno- czy dwustronna? Czy mamy wgląd w mechanizm tworzenia obiegu sztuki, pracy instytucji? Czy konstatujemy fakt czy chcemy nadwerężyć/ obnażyć ten mechanizm? Kto co zyska? Jaki będzie wynik?

Justyna Wencel i Marcin Chomicki